1. dag; Søndag
|
|
Lørdagen blev brugt til kørsel til Nördlingen, så vi var klar til at besøge Deutsches Dampfmuseum om søndagen.
De har en masse spændende ting, og de restaurerer og vedligholder også materiel, der er funktionsdygtigt.
Herefter kørte vi til Lindau for at se, hvad der skete der. Og der skete da lidt.
Efter Lindau kørte vi til Ziegelbrücke, som vi stadig synes, er et spændende sted. Og der holdt også et intetessant tog
på stationen. Men der skete egentlig ikke det helt store, men det var jo også søndag.
Erstfeld var det sidste sted, vi lige skulle snuse til, inden vi kørte op til hotellet i Wassen.
|
  |   |   |
2. dag; Mandag
|
|
Vandretur fra Aelmen til Wassen. Den lokale bus kørte os til stoppestedet "Aelmen" lige ved Reussbrücke. Turen skulle vise sig
at give os en del tog-mæssige overraskelser- ud over træthed og ømme fusser.
|
  |   |   |
3. dag; Tirsdag
|
|
Denne dag gik turen sydpå med start i Bellinzona. Her var der god gang i både persontog, godstog og arbejdstog.
Men der var også en del sporarbejder forskellige steder. Denne dag var også den, hvor BLS havde en hel del jobs at udføre.
Biasca er altid spændende med en del godsrangering. Et af sporarbejderne var lige syd for stationen.
Vi besøgte selvfølgelig også Biascina, hvor man nu ikke længere kan holde på græsset (øv). Et sidste stop var ved Tessinbrücke
lidt syd or Airolo.
|
  |   |   |
4. dag; Onsdag
|
|
I en bog om vandreture på Gotthard havde vi set en sti, der starter ved Rodi-Fiesso / Dazio Grande og ender ved Faido.
Vi kom godt ingang, men desværre overså vi et skilt og gik derfor forkert. Så "udbyttet" blev ikke så stort, og vi blev
nødt til at vende om. Efter et mindre hvil ved Polmendoviadukt ved Faido kørte vi tilbage nordpå til Flüelen for at se,
hvad der var af modeltog. Men denne dag var forretningens sidste dag, og der var ikke meget tilbage. Men vi fik et par "skud"
på stationen.
Vi tog tilbage til Wassen og kravlede op til det øverste spor, hvor der også er udsigt til hele byen - og lidt spændende tog.
Her var vi lang tid. Dagen sluttede på Wassen station.
|
  |   |   |
5. dag; Torsdag
|
|
"Rejse videre"-dag. Vi skulle dog lige op og se til Kerstelenbachbrücke ved Amsteg - oppefra. Herefter kørte vi lige til Erstfeld,
hvor vi også var et par timer.
Herefter gik det til Mulhouse, hvor vi dagen efter ville besøge jernbanemuseet "Cite du Train". Men først snusede vi lidt til byen -
og til stationen.
|
  |   |   |
6. dag; Fredag
|
|
"Cite du Train" i Muhouse er bestemt et besøg værd. Ikke kun er der meget tog at se på, men udstillingen har også sjove og uddannende "indslag"
- og de lidt mere specielle. Men man skal kunne fransk - også til trods for, at man kan få en lille dims at lytte til på engelsk, der fortæller
om specifikke ting.
Dampfspetakel på Neustadt (an der Weinstraße) station, ovre i remiserne, startede om aftenen med en præsentation af alle lokomotiverne.
De blev kørt lidt frem og tilbage - under damp og dermed egen kraft - og rundt på drejeskiven.
|
  |   |   |
7. dag; Lørdag
|
|
Dampfspetakel på Neustadt (an der Weinstraße) station, hvor vi befandt os hele dagen. Der var køreplanskørsel
med kun damptrukne lokomotiver. Og der var en lille overraskelse.
|